آموزش آردوینو جلسه 9 – ماژول LCD I2C

مقدمه:

یکی از مهمترین بخش‌های یک سیستم کامپیوتری، واحد خروجی یا نمایشگر است. در بردهای آردوینو برای نمایش اطلاعات براحتی می‌توانیم از LCD های 2 در 16 استفاده نماییم. اما این LCD ها در بهترین حالت 6 پایه از IO های آردوینو را مصرف می‌کنند.

 

ماژول I2C LCD:

یکی از ماژول‌های کاربردی که بر پایه چیپ PCF8574 طراحی شده تنها با دوپایه SCL و SDA می‌تواند LCD های کاراکتری 2 در 16 یا 4 در 20 و انواع مشابه را راه اندازی نماید. این چیپ از پروتکل I2C استفاده کرده و با نصب یک کتابخانه مخصوص می‌توانید براحتی LCD معمولی خود را به I2C یا دوسیمه تبدیل نمایید.

 

سخت افزار:

مطابق شکل زیر VCC و Gnd ماژول را به تغذیه 5+ و زمین آردوینو متصل کرده و SCL و SDA را نیز به پایه‌های همنام بر روی آردوینو اتصال دهید.

 

نصب کتابخانه:

کتابخانه LiquidCrystal_I2C از این لینک قابل دانلود است. همچنین آدرس گیت‌هاب این پروژه نیز در لینک زیر قرار داده شده است:

https://github.com/johnrickman/LiquidCrystal_I2C

برای نصب این کتابخانه مسیر زیر را در آردوینو طی کنید:

Sketch > Include Library > Add .ZIP Library

سپس فایل دانلود شده را انتخاب و نصب نمایید.

 

برنامه آردوینو:

پس از نصب کتابخانه کد زیر را در آردوینو وارد و داخل برد آپلود کنید تا نتیجه را مشاهده نمایید.

 

 

اگر کار نکرد:

آدرس I2C چیپ PCF8574 در اکثر ماژول ها 0x27 می‌باشد که می‌توان سه بیت کم ارزش تر آن را با اتصال جامپرهای A2 A1 A0  روی ماژول تغییر داد. با این حال در صورتی که برنامه بالا بر روی LCD شما جواب نداد در درجه اول پتانسیومتر روی ماژول را بپرخانید تا کنتراست LCD را تنظیم کنید و خروجی مشاهده شود، اگر باز هم جواب نگرفتید ممکن است آدرس ماژول شما متفاوت باشد. پیشنهاد می‌شود کد زیر را که یک برنامه I2C Scanner می‌باشد روی برد آردوینو پروگرم کرده و آدرس I2C ماژول را روی ترمینال آردوینو مشاهده کنید و در کد اصلی قرار دهید.

جمع بندی:

با استفاده از ماژولهای I2C LCD براحتی می‌توانید LCD های معمولی 2 در 16 و حتی بزرگتر مثل 4 در 20 را تنها با دوسیم راه اندازی کرده و خروجی دستگاه خود را بر روی آن نمایش دهید. همچنین توجه داشته باشید که آی‌سی PCF8574 تنها برای LCD ساخته نشده بلکه یک مبدل I2C به 8 ورودی/خروجی بوده و در حالت کلی برای افزایش تعداد I/O ها نیز قابل استفاده است و می‌توان از کتابخانه‌‌های خاص این چیپ استفاده نمود.

 

منبع:

Interfacing Arduino with I2C LCD

بازدیدها: 442