مرز ميان ايمان و كفر

عنه صلى الله عليه و آله : بينَ الإيمانِ و الكُفرِ تَركُ الصَّلاةِ .[كنز العمّال : 18869 .]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مرز ميان ايمان و كفر، ترك نماز است .
===============================================
۱۰۸۴۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :ما بينَ المسلمِ و بينَ الكافِرِ إلاّ أن يَترُكَ الصَّلاةَ الفَريضَةَ مُتَعَمِّدا، أو يَتهاوَنَ بها فلا يُصَلِّيَها.
۱۰۸۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ميان مسلمان و كافر فاصله اى جز اين نيست كه نماز واجب را عمداً ترك كند يا آن را سبك شمارد و نخواند .
===============================================
۱۰۸۴۶.عنه صلى الله عليه و آله :الصَّلاةُ عِمادُ الدِّينِ، فَمَن تَرَكَ صلاتَهُ مُتَعَمِّدا فَقَد هَدَمَ دِينَهُ، و مَن تَرَكَ أوقاتَها يَدخُلُ الوَيلَ، و الوَيلُ وادٍ في جَهَنَّمَ كما قالَ اللّهُ تعالى: «فَوَيلٌ لِلمُصَلِّينَ * الذينَ هُمْ عَن صَلاتِهِم ساهُونَ»
۱۰۸۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نماز ستون دين است ؛ پس هر كه نماز خود را عمدا نخواند، دين خود را تباه كرده است و هر كه آن را در وقتش نخواند، به ويل درآيد و ويل، درّه اى است در دوزخ، چنان كه خداوند متعال فرموده است : «ويل براى نماز گزاران است ؛ آنان كه از نماز خود غافلند»
===============================================
۱۰۸۴۷.جامع الأخبار: عنه صلى الله عليه و آله :مَن تَرَكَ صلاتَهُ حَتّى تَفُوتَهُ مِن غَيرِ عُذرٍ فَقَد حَبِطَ عَمَلُهُ ـ ثُمّ قالَ : ـ بينَ العَبدِ و بينَ الكُفرِ تَركُ الصَّلاةِ
۱۰۸۴۷.جامع الأخبار :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه بدون داشتن عذرى نماز خود را نخواند تا فوت شود ، عملش بر باد رفته است . مرز ميان آدمى و كفر، ترك نماز است .
منابع:
———————————————————————————————-

چند حدیث در باب ترک نماز عمداً

پیغمبراکرم می فرماید: «چیزی که مسلمان را کافر می کند، ترک نماز واجب است که فاصله بین ایمان و کفر ترک نماز است»

پانزده اثر دنیوی و اخروی بر ترک نماز

رسول خدا می فرماید: «کسی که نماز خود را سبک شمرده و آن را به موقع ادا نکرده و سستی نماید، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می فرماید: شش بلا در دنیا و سه بلا در موقع مردنش و سه بلا در قبر و سه بلا در قیامت و هنگامی که از قبر بیرون می آید.

شش بلای دنیوی:

1. خداوند برکت را از عمرش کم می کند.

2. برکت از روزیش برداشته می شود.

3. از صورتش نشانه نیکوکاران را بر می دارد.

4. هر کار خیری که انجام بدهد پذیرفته نمی شود و برای آن اجری ندارد.

5. دعایش مستجاب نمی شود.

6. از دعای نیکوکاران بهره ای ندارد.

سه بلای هنگام مردن:

اول آن که با ذلت و خوری می میرد.

دوم با گرسنگی.

سوم با تشنگی و حالت عطش او طوری است که اگر از نهرهای دنیا بیاشامد سیراب نمی شود.

سه بلایی که در قبر به او می رسد:

یکی آن که ملکی در قبر او گماشته می شود که او را زجر می دهد.

دوم آن که قبر برایش تنگ می گردد.

سوم آن که قبرش تاریک و در ظلمت است.

سه بلای روز قیامت:

یکی آن که ملکی او را بر صورتش می کشاند و مردمان به او می نگرند.

دیگر آن که در حسابش سخت گیری می شود.

سوم آن که خداوند نظر رحمت به او نمی فرماید و او را پاکیزه نمی کند و برایش عذاب دردناکی است.»2

خانه ای از آتش

در جهنم یک وادی ای است که از شدت عذاب آن، جهنمیان هر روز هفتاد هزار مرتبه از آن می نالند و در آن خانه ای از آتش است و در آن خانه چاهی از آتش و در آن چاه تابوتی است که در آن ماری است که هزار سر دارد و در هر سری هزار دهان و در هر دهانی هزار نیش و طول هر نیش هزار ذرع است.

اَنَس گفت: یا رسول الله این عذاب برای کیست؟

حضرت فرمود: «برای شراب خوار و تارک نماز.»3

کمک به تارک نماز

روایات بسیاری در شدت عقوبت کمک به تارک نماز رسیده است.

پیغمبراکرم (ص) می فرماید: «کسی که تارک نماز را به دادن طعامی یا لباسی یاری کند، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته که اول آن ها آدم و آخر آن ها محمد (ص) است.»4

همچنین پیامبراکرم (ص) در حدیث دیگری می فرمایند: «کسی که جرعه آبی به تارک الصلاه بدهد، مثل این است که با من و جمیع پیغمبران طرف شده و جنگ کرده است.»5

منابع

1. وسائل الشیعه، ج3، ص29.

2. کتاب صلوات مستدرک نقل از فلاح السائل سیدبن طاووس.

3. لئالی الاخبار، صفحه 395.

4. لئالی الاخبار.

5. لئالی الاخبار، صفحه 395.

منبع:

https://hawzah.net

 

 

کارگاه نماز سکوی پرواز از مجموعه کارگاههای بسیار عالی استاد محمد شجاعی است که شنیدن آن توصیه می‌شود:

نماز سکوی پرواز

بازدیدها: 70