فلزیاب آموزشی

فلزیاب چیست؟

فلزیاب ها جزء پروژه هایی هستند که علاقه مندان زیادی دارند. گنج یاب‌ها انواع مختلفی دارند و از ساده تا حرفه‌ای تقسیم بندی می‌شوند و هر کدام تکنولوژی خاص خود را دارند. نمونه‌ی ساده تر آن بصورت دستی و به عنوان جستجوگر بدن یا Body Searcher شناخته می‌شود. نمونه‌های حرفه‌ای نیز برای جستجوی معادن به کار می‌رود.

 

تکنولوژی فلزیاب:

فلزیاب‌ها از تکنولوژی‌های مختلفی مثل PI، انعکاسی و غیره ساخته شده‌اند. فلزیاب PI از یک سیم پیچ جستجوگر تشکیل شده که اسیلاتور مدار را تشکیل می‌دهد و هنگامی که یک شی فلزی وارد میدان این سیم پیچ یا لوپ شود فرکانس آن تغییر می‌کند که با تشخیص این تغییرات می‌توان به وجود فلز در نزدیکی سیم پیچ پی برد.

 

کاربرد:

  • جستجوی بدن افراد برای ورود به مکان های امنیتی
  • ربات مین یاب
  • یافتن لوله و سیم برق
  • جستجوی تیرآهن در دیوار

 

شماتیک:

در این مقاله یک فلزیاب آموزشی کوچک آورده شده است که نقشه الکترونیکی آن را در شکل زیر مشاهده می‌فرمایید. در این مدار سلف از حدود 6.5 متر سیم لاکی با هر ضخامتی تشکیل شده که روی استوانه به قطر 12 سانتی متر به تعداد 16 دور پیچیده شده و سپس استوانه خارج شده است.

 

راه اندازی:

برای راه اندازی این فلزیاب کوچک کافیست یک رادیو موج AM یا MW تهیه کرده و کنار برد قرار دهید. با نزدیک شدن فلز به سیم پیچ در یکی از ایستگا‌هها صدایی شنیده می شود که کم و زیاد می‌شود. رادیو بعنوان گیرنده و این برد بعنوان فرستنده سیگنال عمل می‌کند. می‌توانید عملکرد این فلزیاب را را در ویدیوی زیر مشاهده کنید:

 

 

 

منابع:

Metal Detector Circuit using Single Transistor – Tutorial

بازدیدها: 1172