ساخت Access Point با ESP8266

مقدمه

ماژول‌های ESP8266 معمولا با firmware پیشفرض AT Command عرضه می‌شوند. در این مقاله کوتاه می آموزیم که چگونه بصورت سریع و اورژانسی یک اکسس پوینت کوچک توسط ماژول ESP8266-01 ایجاد کنیم.

 

سخت افزار

برای سخت افزار تنها به یک ماژول USB به سریال با خروجی 3.3 ولت احتیاج داریم. اگر مبدل شما TTL و 5 ولت است ار نقشه این مقاله برای تبدیل سطح با کمک تقسیم مقاومتی استفاده کنید. پایه TX ماژول وای فای به RX مبدل USB به سریال و پایه RX ماژول وای فای نیز به پایه TX مبدل USB به سریال متصل شود. تغذیه ماژول 3.3 ولت حداقل 300 میلی آمپر باشد.

دستورات

یک نرم افزار ترمینال دلخواه باز کرده و پورت مورد نظر را با سرعت 115200 باز کنید. دستورات زیر را به ترتیب به سمت ماژول ارسال نمایید. در پاسخ هر دستور باید OK بازگردد.

دو دستور وسط در حافظه ماژول باقی می‌ماند و تنها دو دستور اول و آخر پس از هر باز قطع و وصل تغذیه ماژول باید با ترتیب وارد شوند.

 

پس از ورود دستورات بالا یک اکسس پونت ایجاد می شود. براحتی می‌توانید با کمک یک گوشی به سوکت 192.168.4.1:1394 متصل شده و رشته‌های مختلف را ارسال و دریافت نمایید. تمام رشته‌ها روی پایه TX ماژول قابل دستیابی است و می‌تواند توسط یک میکرو یا کامپیوتر دیگر پردازش شود. اطلاعات ارسالی به پایه RX ماژول نیز روی سوکت TCP ارسال می‌شود و می‌توان توسط نرم افزارهایی که برای موبایل یا PC وجود دارد آنها را مشاهده کرد. در سمت گوشی می‌توان از نرم افزار Telnet استفاده نمود. پورت 1394 اختیاری است و هر پورتی را می‌توان باز کرد. نام SSID و PASSWORD ترجیحاً از 8 کاراکتر کمتر نشود.

ارسال دیتا

برای ارسال دیتا روی پایه TX ماژول ESP8266 باید ابتدا دستور زیر را وارد کنیم:

در این دستور عدد 0 شماره کانکشنی است که می خواهیم دیتا برای آن ارسال شود. اولین دستگاه شماره 0 را رزو می‌کند و آخرین دستگاه شماره 4 را، هر دستگاه موقع اتصال شماره‌اش را اعلام می کند مثلا 0,Connect

عدد بعدی طول رشته ارسالی + 4 است. بعد از دستور بالا رشته 1234 را وارد و دوبار CRLF CRLF می زنیم تا رشته ارسال شود.

 

شرح دستورات

دستور CIPMUX به معنای مالتی کانکشن، دستور CWMODE 2 به معنای Access Point، دستور CWSAP برای ایجاد AP و عدد 1 جلوی آن یک کانال آزاد وای فای (4-1) بوده و عدد 4 به معنای امنیت WPA/WPA2 می‌باشد. دستور CIPSERVER هم یک سرور TCP روی پورت 1394 باز می‌کند و به آن گوش می‌دهد. اگر تا چند دقیقه به سرور اطلاعات نفرستید بصورت خودکار بسته می‌شود.

 

بازدیدها: 443