راه اندازی ماژول تشخیص مانع مادون قرمز

مقدمه:

یکی از راه‌های تشخیص مانع استفاده از خاصیت بازتاب نور است، در این میان نور مادون قرمز به دلیل نامرئی بودن و طول موج خاصی که دارد توسط بیشتر اشیاء براحتی منعکس می‌شود و می‌توان از آن برای تشخیص مانع استفاده کرد. برای راحتی کار با دیودهای فرستنده و گیرنده مادون قرمز ماژولهایی کوچک طراحی و ساخته شده و با قیمت مناسب به فروش می‌رسد که در این مقاله تصمیم داریم یکی از این ماژول‌ها را راه‌اندازی نماییم. این ماژول با نام IR Module Sensor شناخته می‌شود.

 

سخت افزار:

ماژولی که در این مقاله از آن استفاده می‌کنیم از دو دیود فرستنده و گیرندذه مادون قرمز و یک آی سی آپ امپ LM358 تشکیل شده و ولتاژ کاری آن 5 ولت است. نکته خاصی که در این ماژول وجود دارد اینست که خروجی این ماژول به محض تشخیص مانع 0 یا منفی می‌شود، برای تشخیص سطح منطقی LOW نیاز به استفاده از یک ترانزیستور PNP داریم. ما در طراحی این راه‌انداز از یک ترانزیستور BC557 استفاده کرده‌ایم. امیتر این ترانزیستور به مثبت 5 ولت متصل شده و بیس ترانزیستور با مقاومت 1 کیلو به خروجی ماژول وصل می‌شود. به محض اینکه خروجی ماژول منفی شود ترانزیستور روشن شده و رله متصل می‌گردد. نقشه این راه‌انداز را در شکل زیر مشاهده می‌فرمایید:

نقشه راه انداز ماژول تشخیص مانع مادون قرمز
نقشه راه‌انداز ماژول تشخیص مانع مادون قرمز

 

فیلم عملکرد:

در ویدیوی زیر نحوه عملکرد سنسور تشخیص مانع مادون قرمز (IR) را مشاهده می فرمایید:

 

نتیجه گیری:

از این مقاله نتیجه می‌گیریم که براحتی و بدون استفاده از برد آردوینو می‌توان با اندکی قطعات و با قیمت مناسب ماژول تشخیص مانع مادون قرمز را راه‌اندازی کرد و از آن در پروژه‌های مختلف استفاده نمود.

بازدیدها: 10