نقشه منبع تغذیه متغیر با LM317

مقدمه

منبع تغذیه قلب هر برد الکترونیکی و نیز مهمترین دستگاه در هر آزمایشگاه الکترونیک بشمار می‌رود. منابع تغذیه متغیر و ثابت تجاری متفاوتی در بازار وجود دارد که معمولا قیمتهای بالای میلیون دارند. در این پست یاد میگیریم که با مبلغی بسیار پایین‌، یک منبع تغذیه آزمایشگاهی کوچک با آی‌سی رگولاتور LM317 بسازیم.

پایه های LM317
پایه‌های LM317

شرح مدار:

    همانطوریکه در مدار شکل زیر مشاهده می‌فرمایید هسته اصلی این نقشه از یک آی‌سی رگولاتور LM317 تشکیل شده است، این آی‌سی یک رگولاتور خطی می‌باشد که بسته به نوع پکیج استفاده شده جریانی بین 500 میلی‌آمپر تا حدود 1 آمپر را تامین می‌کند. خروجی این رگلاتور بسته به مقدار مقاومت‌های R1 و R2 بین 1.2 تا 37 ولت قابل تغییر است. دیودهای D1 و D2 برای محافظت از رگولاتور قرار داده شده تا پس از خاموش کردن تغذیه از برگشت ولتاژ خازنها به داخل رگولاتور محافظت شود. اگر از این نقشه برای ساخت منبع تغذیه آزمایشگاهی استفاده می‌کنید نقشه را به همین ترتیب ببندید و بجای R2 یک ولوم قرار دهید.

 

نقشه منبع تغذیه LM317
مدار تغذیه با رگولاتور LM317

استفاده بعنوان تغذیه ثابت

یکی دیگر از کاربردهای رگولاتور LM317 ساخت یک منبع تغذیه با ولتاژ ثابت و دلخواه برای بخش تغذیه بردهای الکترونیکی می‌باشد. برای این منظور می‌توانید از جدول بالای نقشه برای محاسبه مقاومت‌های R1 و R2 بهره ببرید. ما در طراحی و ساخت بردهای جدید نوین کیت با توجه به اینکه در برخی از بردها به ولتاژ 5.0 ولت و در برخی دیگر به ولتاژ 3.3 ولت نیاز داریم از این مدار استفاده کرده‌ایم و بسته به نوع کاربرد فقط مقاومت‌های R1 و R2 را تغییر می‌دهیم.

آی سی رگولاتور LM317
رگولاتور LM317 در بردهای تجاری نوین کیت

نتیجه‌گیری

رگولاتور LM317 یک رگولاتور خطی خوب و ارزان قیمت با قابلیت اطمینان بالا می‌باشد که برای ایجاد ولتاژهای مختلف به کار می‌رود و با توجه به اینکه می‌توان تا 40 ولت به آن ولتاژ داد احتمال سوختن آن در ولتاژهای بالا وجود ندارد و انتخاب خوبی برای طراحان مدارهای الکترونیکی 12/24 ولت به شمار می‌رود.

 

منابع:

منبع 1

منبع 2

 

بازدیدها: 110