راه اندازی سنسور اثر انگشت R301 با آردوینو

معرفی:

ماژول اثر انگشت R301 از خانواده R30x بوده و قابلیت ذخیره 1700 اثر انگشت را دارا می‌باشد. این ماژول 5 ولت بوده و با پورت سریال به میکرو یا آردوینو متصل می‌شود و سطح منطقی پورت آن هم 5 ولت است، بنابراین به طور مستقیم به پایه های TX و RX متصل می‌گردد.

 

سخت افزار:

ماژول RM301 چهار پایه دارد که مانند شکل زیر پایه 1 تغذیه مثبت 5 ولت، پایه 2 زمین، پایه 3 ارسال یا TX و در نهایت پایه شماره 4 دریافت یا RX ماژول می‌باشد. برای راه اندازی این ماژول از یک برد آردوینو Uno استفاده کرده‌ایم. پایه های تغذیه ماژول به طور مستقیم به 5 ولت و زمین آردوینو متصل شده و پایه TX به پایه شماره 2 آردوینو و پایه RX ماژول نیز به پایه شماره 3 آردوینو وصل شده است. (یک پورت سریال نرم افزاری روی پایه 2 و 3 آردوینو باز کرده‌ایم)

 

نصب کتابخانه:

ما برای راه اندازی سنسور اثر انگشت R301 از کتابخانه رایگان Adafruit استفاده می کنیم که توسط خانم Limor Fried مدیر آدافرویت نوشته شده است. برای نصب این کتابخانه مسیر زیر را در آردوینو طی کنید:

Sketch > Include Library > Manage Libraries

در فیلد بالای پنجره Library Managerتایپ کنید: fingerprint و گزینه Adafruit Fingerprint Sensor Libaray را انتخاب و دکمه Install را بزنید.
آدرس گیت هاب این کتابخانه نیز در اینجا آورده شده است:

https://github.com/adafruit/Adafruit-Fingerprint-Sensor-Library

 

برنامه آردوینو:

کتابخانه آدافرویت شامل چندین برنامه آماده است که نیازی به ویرایش ندارد. ما در اینجا از دو برنامه استفاده می‌کنیم. برنامه اول برای ثبت اثر انگشت و برنامه دوم برای خواندن اثر انگشت و چک کردن با مقادیر ثبت شده می باشد. برای شروع ازمنوی File روی Examples و سپس Adafruit Fingerprint Sensor Libaray کلیک کنید و فایل enroll به معنای ثبت نام را باز کنید. این برنامه را روی آردینو پروگرم کنید. سپس از منوی Tools روی Serial Monitor کلیک کرده و باود را روی 9600 قرار دهید. درصورتی که ماژول سالم باشد و اتصالات را به درستی متصل کرده باشید برنامه از شما می‌خواهد که عددی بین 1 تا 127 وارد کنید.

عدد 1 را در منوی بالای ترمینال وارد کرده و دکمه send را فشار دهید، سپس انگشت خود را روی ماژول قرار دهید، پس از مشاهده عبارت Remove finger انگشت را برداشته و مجددا انگشت را قرار دهید. اگر مشکلی نباشد اثر انگشت شما با شماره آی دی 1 در حافظه ماژول ذخیره می‌شود. به همین ترتیب می‌توانید اثر انگشت های بیشتری را در ماژول ذخیره کنید. این ماژول قادر به ذخیره سازی 1700 اثر انگشت می‌باشد اما محدودیت 127 در کتابخانه آدافرویت مشخص نیست و بررسی آن بعنوان تمرین واگزار می‌شود.

 

 

حال برای خواندن اثر انگشت و مقایسه آن با مقادریر ثبت شده برنامه fingerprint را از کتابخانه باز کرده و روی آردوینو پروگرم کنید. پس از اجرای برنامه و بازکردن ترمینال، انگشت خود را روی ماژول قرار دهید. در صورتی که اثر انگشت شما ثبت شده باشد شماره ID ثبت شده را نشان می دهد و با کمی دستکاری در کد می توانید مثلا یک رله را وصل کنید.

 

جمع بندی

در این پروژه مشاهده کردید که راه اندازی ماژول اثر انگشت R301 با استفاده از کتابخانه های اپن سورس به چه آسانی در آردوینو صورت می‌پذیرد. با کمی تغییر در کدها و ترکیب آنها در یک برنامه می‌توانید یک قفل هوشمند با قابیلت ذخیره اثر انگشت ایجاد کنید و برای پروژه‌های مختلفی مثل خانه هوشمند، اتومبیل، کمد، گاوصندوق، درب اتاق، محدود کردن دسترسی به برخی تجهیزات و… ایجاد نمایید.

 

بازدیدها: 393