ترموستات ساده با ماسفت

ترموستات چیست؟

ترموستات یک وسیله مکانیکی یا الکترونیکی برای کنترل دماست. درواقع ترموستات‌ها برای کنترل دمای محیط یک وسیله گرم کننده یا سرد کننده را در دمای مشخص روشن یا خاموش می‌کنند.

 

ترموستات با IRF540

ما در این مقاله نقشه یک ترموستات ساده با ماسفت IRF540 را برای شما آماده کرده‌ایم. در این ترموستات از یک NTC یا مقاومت ضریب حرارتی منفی با مقدار 10 کیلو اهم استفاده شده است. این نوع مقاومت‌ها در اثر گرما مقاومتشان کم می‌شود. گیت ماسفت هم با یک مقاومت 1 کیلو زمین شده است. در صورتی که NTC گرم شود و مقدار آن از 1 کیلو کمتر شود ماسفت هدایت می‌کند و می‌تواند فن، خنک کننده یا رله را متصل کند.

 

 

تغییر عملکرد

ابن نقشه برای کنترل سرد کننده طراحی شده است. اما در صورتی که بخواهید عملکرد آن را معکوس نمایید باید جای NTC و مقاومت را عوض کنید. در این صورت با سرد شدن NTC ماسفت روشن می‌شود و می‌تواند با کمک رله یک المنت را گرم کننده را روشن کند و با رسیدن به دمای بالا، ماسفت خاموش می‌شود. همچنین می‌توان از یک پتانسومتر بجای مقاومت استفاده کرد تا بتوان حدود دما را تنظیم نمود.

 

فیلم عملکرد

در این ویدیوی کوتاه نحوه عملکرد ترموستات را مشاهده می نمایید:

 

منابع:

بازدیدها: 1175

4 دیدگاه دربارهٔ «ترموستات ساده با ماسفت»

  1. سلام ایا این مدار درست کار میکنه منظورم اینه که دقتش چقدره و اگر بخواه جای مقاومت گفته شده پتانسیومتر قرار بدم جه پتانسیومتری رو پیش نهاد می کنید

  2. سلام میشه با این ترموستات بخاری آکواریوم ساخت دما باید بین27 تا 30 درجه سانتیگراد باشه دقت لازم رو داره؟

دیدگاه‌ها غیرفعالند.