نحوه عملکرد کوادکوپتر

کوادکوپتر چیست؟

کواد کوپتر یا drone یک نوع وسیله پروازی می‌باشد که برای مقاصد مختلف از قبیل فیلم برداری و … استفاده می‌شود.

 

اجزای اصلی کواد کوپتر

کواد به معنای عدد چهار بوده و کوادکوپترها معمولا از چهار موتور براشلس یا کورلس ساخته می‌شوند. کوادهای تفننی و سرگرمی معمولا موتورهای کورلس داشته و انواع تجاری و حرفه‌ای از موتورهای براشلس یا بدون جاروبک ساخته شده‌اند. موتورهای براشلس عمر و قدرت بیشتری دارند اما راه اندازی آنها سخت تر بوده و درایورهای مخصوصی به نام اسپید کنترل نیاز دارند. در حالی که موتورهای کورلس بدون درایور هم کار می‌کنند. هر دو نوع کواد به یک برد مرکزی به نام فلایت کنترل، ماژول ژیرسکوپ، رادیو کنترل، GPS، باتری لیتیوم پلیمر، دوربین و… نیاز دارند.

موتور کورلس

 

موتور براشلس

 

 

تکنولوژی کوادکوپتر

کوادکوپترها از چهار موتور ساخته شده‌اند که بصورت بعلاوه روی یک شاسی نصب می‌شوند. هر موتور به یک ملخ متصل است. ملخ های روبروی هم در یک جهت مشخص و دو ملخ دیگر در جهت خلاف ملخ‌های اول حرکت می‌کنند. علت گردش مخالف ملخها اینست که از چرخش کواد به دور خود جلوگیری شود و هر جفت ملخ نیروی چرخشی ایجاد شده توسط جفت ملخ دیگر را خنثی کنند. اما برای اینکه جریان هوای ایجاد شده در هر چهار ملخ به سمت پایین باشد دو ملخ به صورت برعکس ساخته شده‌اند تا گردش برعکس موتور باعث شود بازهم جریان هوا به سمت پایین باشد.

 

 

نمونه آزمایشی

ما بعنوان نمونه با کمک چهار عدد موتور coreless و چهار دیمر 6 ولت یک کوادکوپتر یا drone کوچک ساخته‌ایم که با تنظیم دور موتورها به تعادل نسبی رسیده است و می تواند از زمین بلند شود. توجه داشته باشید که در نمونه های تجاری باید تعادل بصورت زنده و Realtime توسط ماژول ژیرسکوپ و یک میکروکنترلر ایجاد شود تا اثرات جانبی مثل جریان باد و غیره کوادکوپتر را از حالت تعادل خارج نکند.

 

 

هشدار:

دور موتورها بسیار بالا بوده و در صورت برخورد با شخص باعث جراحت خواهد شد همچنین در صورت خارج شدن ناگهانی ملخ‌ها ممکن است با چشم یا بدن برخورد کند و آسیب‌های جدی به شما وارد نماید بنابراین در طی انجام آزمایش حتما از عینک محافظ استفاده کرده، دور از افراد دیگر و کودکان آزمایش کنید و موتور را از صورت خود دور نگه دارید چرا که به محض متصل کردن ولتاژ، موتور با نیروی بسیار زیادی در هوا حرکت خواهد کرد و ممکن است به بدن، چشم و یا با اجسام مختلف برخود کند و ملخ یا چشم آسیب ببینید. برای انجام تست نهایی نیر حتما کواد را با چهار نخ محکم مهار کنید تا درصورت خروج از تعادل به شخص یا محیط پیرامون آسیب وارد نشود. نکته مهم دیگر ممنوع بودن پرواز کوادکوپتر بدون دریافت مجوز می باشد.

 

 

منبع عکس ها:

https://www.researchgate.net/figure/The-structure-of-the-quadrotor-unmanned-aerial-vehicle_fig1_283241371  تکنولوژی عملکرد

https://www.indiamart.com/proddetail/coreless-motor-15352049488.html  موتور کورلس

https://www.botshop.co.za/product/brushless-motor-1400kv-xxd-a2212 موتور براشلس

بازدیدها: 326

2 دیدگاه دربارهٔ «نحوه عملکرد کوادکوپتر»

دیدگاه‌ها غیرفعالند.